Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Ако разрежете един морков на две и погледнете разреза, ще видите, че той наподобява човешко око. Диетолози твърдят, че формата на повечето плодове или зеленчуци и ядки сама показва за какво са полезни. Чували сте колко важен е сокът от моркови за зрението. А и вкусът му си го бива. Което вероятно също сте разбрали в последните години.
Допреди около 20 години компотът и нектарът бяха почти единствените познати плодови напитки сред българските потребители. После бързо навлязоха натуралните сокове, в чиито качества някои хора се съмняват. На пазара обаче се оформи нова ниша – прясно изцедените сокове, които са малко по-скъпи, но доказано по-качествени. Бизнесът с правенето на фреш вече не живее само в ресторантите и заведенията за бързо хранене, а се насочва към фабрично производство или на място в някои търговски вериги. И въпреки че търсенето на този продукт леко се е свило заради кризата, предприемачите са по-скоро оптимистично настроени, защото световната тенденция потребителите да се замислят за здравословното и да купуват храни без консерванти няма да подмине България.
Плодовете на кризата
Заведенията от веригата Fix-mix, в които се предлагат фрешове и здравословни храни, съществуват от около шест години. От шестте им обекта в София в момента функционират само три. Преди 2008 г. оборотът на Fix-mix е нараствал с 15-20% годишно. След началото на кризата обаче свиването е с 30%, казва Борислав Кашчиев, един от двамата собственици.
"Компенсираме това с много усилия. Съкратихме смените, но не и работните места. Затворихме първото ни заведение, което се намираше на бул. "Васил Левски" и беше близо до това на бул. "Патриарх Евтимий", свихме инвестициите за маркетинг и реклама", разказва той.
Служителите са стигали и до 40, но в момента са около 20, а възнагражденията им са малко по-високи от тези в повечето заведения за бързо хранене въпреки замразяването на заплатите. Кризата е довела и до предоговаряне на наемите и цените на някои продукти. Въпреки тази ситуация дългосрочната визия на собственика е за увеличаване на броя на обектите в София и предлагане на франчайз в по-големите градове на страната.
Преди да започне това начинание, Борислав Кашчиев е директор във финансова къща "Елана инвестмънт". Сега той управлява Fix-mix със съдружника си Росен Пашов.
Във всяко от заведенията първоначалната им инвестиция е между 30 и 60 хил. лв. Обектите имат еднакъв бизнес модел, разликата е единствено в това дали са с кухня или без кухня. "Най-голямото перо от инвестициите ни обикновено е за оборудване и реконструкция на помещенията. Всички машини са нови, италиански са и са купени през представителство в България", разказва Кашчиев.
Справка в търговския регистър показва, че дружеството "Фреш лайв" реализира приходи в размер на 357 хил. лв. през 2007 г., 473 хил. лв. през 2008 г. и 513 хил. през 2009 г. Не само темпът на растеж спира през последната година, намалява и печалбата. Такава през 2009 г. не е реализирана, а в предходните години е в размера на около 50 хил. лв.
По думите на Кашчиев 2/3 от оборота идва от прясно изцедените сокове, но сега идеята е да се засили повече храната. "Идеята от място, на което да пиеш фреш, прерасна в концепция за бързо хранене", коментира той. Тази промяна вече е явна, на място в заведенията се приготвят сандвичи, сладкиши и супи.
"Маржовете при соковете са много интересни в България, тоест не може да се продава с надценката, която заслужава и е логична. Давам и пример: ако една пица се продава в ресторанта за 6 лв., тя е със себестойност 1.2 лв. При фрешовете себестойността е 2 лв., а цената 4 лв.", обяснява Кашчиев.
В момента се предлагат около 40 прясно изцедени сока, а средната цена за 400 ml фреш е около 5 лв. и 12 лв. за 1l. Доставчиците, от които се пазаруват плодове и зеленчуци, са двама и са под постоянен контрол за качество. По думите на Кашчиев най-много се пият цитрусовите фрешове, а целта не е да се правят гурме продукти, по-скоро простички, вкусни и здравословни рецепти. "Търсим винаги качествените плодове за соковете и разнообразие на продуктите в кухнята. От една година имаме щанд, на които продаваме някои биопродукти. Сигурно сме единствените в София, които не са магазин или ресторант, които имат такъв щанд. С удоволствие бих опитал да се развиваме и в посока биофрешове, но един такъв трябва да струва 9 лв.", казва той.
Около 60% от редовните клиенти на Fix-mix са жени, като цяло идват хора с отношение към храната, която консумират. Може да се каже, че това са по-платежоспособните и по-млади потребители, между 25- и 40-годишни.
Кашчиев разкрива, че най-високите оперативни разходи са за зареждане на плодове, наеми и задължения към държавата – ДДС, осигуровки и т.н. Той е мотивиран да продължи развитието на Fix-mix. "Спокойно в София може да има 5-6 места, но е важно каква е макрорамката. Това показа случилото се покрай кризата", казва собственикът. От Варна, Пловдив и Бургас вече има запитвания за франчайз, но хората са вече по-предпазливи.
7 коментара
"Диетолози твърдят, че формата на повечето плодове или зеленчуци и ядки сама показва за какво са полезни. "
по-голяма простотия нямаше как да измисли пиара на фирмата, който е писал това
Тоест сливите за какво ли са полезни ? :-)))
На скоро в едно ТВ шоу чух каква е разликата между живота там и живота тук: "... там когато тръгнеш да правиш нещо всички ти помагат (с каквот могат), докато тук всички ти пречат...". Желая успех на семейната фабрика за фрешове и на седемте деца на собственика.
Успех в начинанията!
не знам дали умишлено е изпуснато, или не отговаря на някакъв критерий, не знам, но една верига, различна от споменатите в статията, също има машина която на място прави фрешове. Засега съм видял само в магазина им в голям подлез в центъра на столицата.
И в Карфур правят фрешове.
Преди време си купих фреш от Фикс микс в сити центъра. Бях доста изненадана, че продавачките взимаха пари, връщаха ресто и без да си измият ръцете отиваха да приготвят фрешове пред погледа на всички чакащи. И сега ми говорите за здравословен живот и "хора с отношение към храната" ?!?! Пфу
ние с жена ми правим за детето всеки ден сок (аз не го наричам фреш, защото то си е сок, а фреш значи "свеж").
едно кило портокали са левче сега и 1.50 когато не им е сезона. ябълките и те са по толкова. грейпфрутите 1.50-2.
машинката ни е за 50 лева от техномаркета.
един литър сок излиза към 1.50-2 лева.
естествено, ако искаш да храниш един куп хора, които да ти купят плодовете и да ти ги изстискат, пакетират, охладят, и доставят - трябва да платиш двойно-тройно повече.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.